неделя, 15 юни 2008 г.

Филип Димитров: Жена ми не е проклинала семейството на Желю Желев!


Филип Димитров се разделя окончателно с голямата политика. Бившият премиер вече е подал заявление за напускане на парламента, чийто заместник-председател е от квотата на СДС. Димитров управляваше държавата в периода 1991 - 1992 г. До изборите през 1994-а бе и лидер на „сините". По негово време СДС все още не беше партия, а коалиция от няколко формации. Партия стана чак при Костов. С Командира Филип не се поздравява. Защо ли?

- Как изглежда България в момента през очите на един бивш министър-председател?

- България има много кусури и дертове. Тя е най-малко успялата сред успелите страни. Тя е най-неугледната част от западния свят. Голямата стъпка за развитието на страната обаче е направена.

- Ако днес ви назначат за министър-председател, кое ще е първото, с което ще се захванете като премиер?

- Първо, няма да ме назначат и да ме изберат и, второ, не е уместно човек, който заявява, че се оттегля от политиката, да започва да дава акъл и съвети. Нямам намерение да се обявявам за гуру на другите.

- Кои са най-големите грешки на сегашното управление?

- Най-големият проблем на България е политическият пинизлък. Очевидно е, че на правителството не му достига воля и сила за определени неща. Това, което сме заявили, че трябва да направим, наистина трябва да го направим.

- А кои бяха най-големите грешки на вашето управление?

- Моето управление има много кусури. Само марксизма гледа на политиката като на една история,която е разказана предварително. Сменят се предизвестени строеве с други, също така предизвестени строеве. Такъв поглед върху политиката и историята не ми допада. Не обичам да говоря за грешки. Развитието е система от избори, които невинаги са добре предвидими.

- Когато навремето поискахте вот на доверие в парламента, не го получихте и правителството ви падна. Имаше ли вариант СДС да остане на власт с друг министър-председател? Някои от СДС ви обвиняват, че заради нежеланието си да посочите друг премиер сте довели Любен Беров на власт?

- Глупости. Посочихме трима кандидати, но те не бяха приети. Вотът на доверие беше най-добрата мярка.
След 3 месеца положението щеше да бъде по-лошо.
Направих опит да принудя част от онези, които трябваше да ме подкрепят, да го направят. Ако не, да се върви на избори. За съжаление не успях и с изборите.

- Желю Желев ли беше основният виновник за свалянето на вашето правителство?

- Той изигра сериозна роля. Правителството ми падна, защото част от СДС искаше това да стане.

- В мемоарите си Желю Желев описва една скандална ситуация - жена ви Елена се е обаждала на Желювата съпруга и е клела семейството му. Цитирам дословно: „Проклети да сте и вие, и мъжът ви, и децата ви!". Когато по-късно едната му дъщеря е починала, жена ви отново звъннала, този път на Желев, и му казала: „Г-н Желев, честито! Застигна ли ви нашето проклятие?". Каква е вашата версия за тази случка? Клела ли е жена ви Желеви?

- Това е един типичен пример за разминаване на културите. Втората част е невярна, защото, когато почина дъщеря му, ние бяхме в Америка. Тогава дори изпратихме съболезнователна телеграма. Не ни е хрумвало да се обаждаме по телефона и не сме се обаждали. При падането на моето правителство, жена ми беше казала на Желева, че това, което става, е ужасно и за него ще плащаме и ние, и децата ни. В моето семейство думите „проклет и проклето" не се употребяват. Иска ми се да вярвам, че написаното в книгата на Желю Желев не са злонамерени измислици.

- В книгата си Желю Желев ви нарича „нравствен урод". Днес в какви отношения сте с бившия президент? Поздравявате ли се?

- Ако се борави с подобни понятия, всякакъв коментар е излишен. Има двама души, с които правех опити да се поздравявам - Желев и Костов. Срещайки мълчание от страна на Костов, престанах да правя опити да го поздравявам. Желев го поздравявах, а той ме гледаше със странен поглед.
Не ги поздравявам вече. Очевидно е, че няма смисъл.

- С кои от политиците, с които сте управлявали навремето България, останахте приятели?

- Виждам се с повечето от тези хора. С много от тях сме запазили добри приятелски отношения. Възхищавах се и исках да приличам на Светослав Лучников, който вече не е между живите.

- А кои от бившите ви колеги в управлението са ваши непримирими врагове?

- Не мога да си позволя лукса да дефинирам политически партньор като враг. Изпитвам известно негодувание към някои, разочарование...

- Като министър-председател бяхте началник на Иван Костов. Той беше министър на финансите във вашия кабинет. Как се разбирахте тогава с Костов? Лесно ли работехте с него? Имахте ли конфликти?

- Иван Костов не е лесен партньор. Имали сме различия, някои от тях доста сериозни. Едно От най-големите ни различия беше по въпроса за реституцията. Въпрос, който в крайна сметка завърши с компромис. Надделя становището на хората, които си представяха реституцията като връщане на имоти, а не като предоставяне на работещи единици, които да произвеждат. Тогава в България отсъстваше консенсус по доста въпроси. Трудно е да се говори за моето правителство. Тогава нямахме подготовка.

- Смятате ли, че управлението на Иван Костов е най-доброто досегашно управление на България?

- То е свързано с някои важни неща, които друг не би направил. Стъпките трябваше да бъдат направени. Това е нещото, с което Костов ще се оправдава пред историята.

- Колко години сте бил адвокат? Кое е най-сложното дело, което сте водили?

- 19 години. Работил съм предимно гражданско право и по-специално вещно право. Изкарвах си хляба, като се опитвах да мина през едно законодателство, което беше насочено към развалянето на живота на гражданите. Всяка възможност да се надскочат ограниченията беше благородно дело и постижение. Доста хора останаха доволни от мен.

- Бяхте посланик в САЩ. Често ли се срещахте с американския президент?

- Виждал съм се и с двамата президенти - Клинтън и Буш. Това ми беше работата.

- Днес поддържате ли връзка с Бил Клинтън и съпругата му? Какви контакти сте имали с Хилари?

- С Бил Клинтън се видяхме преди 6 месеца в Мадрид, той изглежда чудесно. Жена ми се изказа, че има вид на човек, способен да изкара още два мандата.
С Хилари отношенията ми са учтиви.

- Поста председател на СДС го наследихте от Петър Берон. Кой ви лансира за началник на „синята" партия? Кои бяха хората, които застанаха зад вас?

- Тогава беше време, в което в СДС се правеха избори. Имаше много силни кандидатури, които се противопоставяха една на друга. Когато ми предложиха да се кандидатирам, отидох при Желю Желев. Казах му, че ако се кандидатирам, най-вероятно ще бъда избран. Исках да знам неговото мнение, да получа неговото съгласие. Той тогава се засмя: „Бъди спокоен, няма да те изберат, ще изберат Петко Симеонов!". Отговорих му: „Имаш ли нещо против да се кандидатирам?". „Върви, върви, кандидатирай се. Нямам нищо против", каза ми Желев.

- Обменяли ли сте с бивши премиери идеи за бъдещето на България?

- Да. Имах определено отношение към Костов. Зачитах неговата склонност да проявява характер и твърдост. При него проблемът беше, че той обича да е в контрола на нещата. В един момент тази потребност да има пълен контрол във всичко взе опасни размери и нанесе колосални вреди на СДС.

- Знам, че сте запален по психотерапията. Помагали ли сте на някой политик с това си хоби?

- Не съм запален и не ми е хоби. 10 години съм работил психотерапия. Имам суетата да вярвам, че съм помогнал на някои хора. Отказах се, когато видях, че съм достигнал до ниво, от което шансовете да се развивам по-нататък бяха малки. Кариерата ми беше успешна.
Господ бе добър към мен и не позволи някоя издънка, каквато би могла винаги да стане. Съобщих, че се оттеглям. Погрижих се прилежно за пациентите си и си тръгнах.

- Жена ви в момента с какво се занимава? Беше ли с вас, когато бяхте посланик в САЩ?

- Жена ми е лекар по професия. Бяхме заедно със съпругата ми в САЩ.

- Разкажете за родителите си? Отличник ли бяхте?

- Родителите ми бяха достойни хора. Баща ми беше завършил богословие, майка ми работеше като дребен чиновник. Никога не съм бил пълен отличник в училище.

- Одобрявате ли идеята на настоящия шеф на СДС Пламен Юруков за импийчмънт на президента Първанов?

- Идеята има своите правни основания, но е политически неосъществима.

- Пламен Юруков консултира ли се с вас? Иска ли ви съвети за това, как да управлява СДС?

- Не. Дори не съм и очаквал да иска съвети от мен.

- Споделете някоя ваша любопитна житейска случка.

- Един път, докато бях в Америка, ми обраха апартамента. Взеха ми само касетофон. През 1996 г. имах една катастрофа в дъждовен сумрак. Видях тогава пред колата един кашон. Опитах се да го избегна, в резултат на което се блъснах в мантинелата. Жена ми имаше сериозна контузия, приятелка, която пътуваше с нас, се отърва със счупване. Аз също си счупих ръката от напъването на волана. Беше на пътя Пловдив - София.

Няма коментари: